Εισαγωγή: Από τον Ηρακλή και τον Περσέα στον Αλέξανδρο
Στην ελληνική παράδοση, ο όρος γεννάρχης δεν σημαίνει απλώς «πρόγονος». Σημαίνει αρχέτυπο πρότυπο, εκείνον από τον οποίο προκύπτει μια γενεαλογική, αξιακή ή πολιτισμική σειρά ανθρώπων.
Ο Περσεύς είναι γεννάρχης βασιλικών οίκων.
Ο Ηρακλής είναι γεννάρχης ηρώων, βασιλέων, θεοποιημένων μορφών.
Οι γεννάρχες δεν είναι απλώς ιστορικά πρόσωπα· είναι θεμελιωτές τύπων ανθρώπου.
Με τον ίδιο τρόπο, αλλά σε οικουμενική κλίμακα, ο Αλέξανδρος γίνεται ο Γεννάρχης ενός νέου ανθρωπολογικού τύπου: του Οικουμενικού Ανθρώπου, του ανθρώπου που ανήκει όχι σε φυλή ή πόλη, αλλά στην ανθρωπότητα ολόκληρη.
Αν ο Ηρακλής άνοιγε δρόμους, αν ο Περσεύς νικούσε τέρατα, ο Αλέξανδρος νικά τα όρια του κόσμου.
Και θεμελιώνει έναν νέο «οίκο»: τον οίκο της πανανθρωπινότητας.
Δίαβασε επίσης: Ο Αλέξανδρος και η Γέννηση του Οικουμενικού Ανθρώπου
1. Τι είναι ένας αρχέτυπος γεννάρχης;
Στην ελληνική σκέψη, ο γεννάρχης:
-
δεν είναι μόνο βιολογική αρχή
-
δεν είναι μόνο μυθική μορφή
-
είναι αρχέτυπο που γεννά έναν τύπο ύπαρξης
Ο Περσεύς εγκαινιάζει τον ηρωικό τύπο που παλεύει με το Άγνωστο.
Ο Ηρακλής θεμελιώνει την ιδέα του ημίθεου που γεφυρώνει άνθρωπο και θείο.
Ο γεννάρχης είναι πρότυπο ανθρωπότητας.
Έτσι πρέπει να κατανοηθεί και ο Αλέξανδρος:
όχι ως «κατακτητής», αλλά ως θεμελιωτής ενός νέου τρόπου ανθρώπου.
2. Ο Αλέξανδρος ως συνέχεια και υπέρβαση των γενναρχών της ελληνικής μυθολογίας
Ο Αλέξανδρος δεν αντιγράφει τον Περσέα και τον Ηρακλή:
τους ολοκληρώνει και τους μεταμορφώνει.
2.1 Περσεύς – ο κατακτητής του Αδύνατου
Ο Περσεύς σκοτώνει τη Γοργόνα: το τέρας που παράλυε τον κόσμο.
Ο Αλέξανδρος νικά κάτι πιο δύσκολο: την ακινησία των πολιτισμών.
2.2 Ηρακλής – ο υπερβάτης των Άθλων
Ο Ηρακλής διαπερνά τον κόσμο με τους άθλους του.
Ο Αλέξανδρος διαπερνά τον κόσμο, όχι για άθλους, αλλά για σύνθεση.
2.3 Ο Αλέξανδρος – ο αρχέτυπος γεννάρχης νέου ανθρώπου
Ο Αλέξανδρος δεν θεμελιώνει οίκο βασιλέων.
Θεμελιώνει οίκο πολιτισμών.
Δεν γεννά δυναστεία αίματος.
Γεννά δυναστεία συμβίωσης.
Δεν αφήνει διαδόχους ως άτομα.
Αφήνει διαδόχους ως ανθρωπολογικό ρεύμα.
Είναι ο πρώτος που εισάγει τη λογική ότι:
Ο άνθρωπος είναι μεγαλύτερος από τη φυλή του.
Ο κόσμος είναι μεγαλύτερος από την πατρίδα του.
Η παιδεία μπορεί να είναι κοινή για όλους.
3. Ο κόσμος πριν από τον Αλέξανδρο: Αδυναμία οικουμενικότητας
Πριν από τον Αλέξανδρο, υπήρχαν μεγάλοι πολιτισμοί, αλλά όχι οικουμένη.
3.1 Πολιτιστική απομόνωση
Οι λαοί ζούσαν δίπλα αλλά όχι μαζί.
Εμπορεύονταν, αλλά δεν ανέμιγαν παιδεία.
Η εξουσία σήμαινε κυριαρχία, όχι συνύπαρξη.
3.2 Οι Ανατολικές Αυτοκρατορίες: δύναμη χωρίς σύνθεση
Η Περσία ήταν πολυεθνική, αλλά όχι οικουμενική.
Οι λαοί ήταν υπήκοοι, όχι συμμέτοχοι.
3.3 Η Ελλάδα: υψηλή παιδεία, στενά σύνορα
Οι Έλληνες είχαν την πιο εξελιγμένη σκέψη, αλλά περιορισμένη γεωγραφική εμβέλεια.
Το κενό που κανείς δεν είχε καλύψει ήταν η ενότητα της ανθρωπότητας.
4. Η αποστολή του Αλεξάνδρου: η υπέρβαση των ορίων του κόσμου
Από την αρχή, ο Αλέξανδρος ζει με αίσθηση διπλής κληρονομιάς:
-
Ηρωικής (Ηρακλής, Περσεύς)
-
Φιλοσοφικής (Αριστοτέλης)
4.1 Το πνεύμα υπέρβασης
Το ταξίδι του δεν ήταν γεωγραφικό.
Ήταν ανθρωπολογικό.
Θέλησε να δει αν ο άνθρωπος μπορεί να ζήσει χωρίς τα στεγανά που τον κρατούσαν φυλακισμένο επί χιλιετίες.
4.2 Ο Αλέξανδρος ως δημιουργός χώρου για τον Homo Universalis
Όπου έφτανε:
-
αναγνώριζε το τοπικό
-
πρόσθετε το ελληνικό
-
άνοιγε το παγκόσμιο
Η πολιτική του δεν ήταν «ελληνισμός εναντίον Ανατολής».
Ήταν Ελληνισμός + Ανατολή → Νέος Πολιτισμός.
5. Πώς γεννιέται ο Homo Universalis
5.1 Η ελληνιστική παιδεία ως κοινή βάση
Μετά τον Αλέξανδρο:
-
η ελληνική γλώσσα γίνεται διεθνής
-
η ελληνική παιδεία διαδίδεται παντού
-
οι σχολές και οι βιβλιοθήκες γίνονται διαπολιτισμικές
Η παιδεία δεν ήταν προνόμιο των Ελλήνων·
ήταν κοινό αγαθό.
Αυτό είναι το πρώτο θεμέλιο του Homo Universalis:
κοινή γλώσσα σκέψης.
5.2 Οι μεικτές κοινωνίες ως νέο «γονιδίωμα» της ανθρωπότητας
Οι γάμοι, οι πόλεις, οι κοινότητες, οι στρατοί του Αλεξάνδρου δημιούργησαν για πρώτη φορά:
-
ανθρώπους με πολλαπλές ρίζες
-
ανθρώπους που δεν ορίζονται μονοφυλετικά
-
ανθρώπους που μιλούν πολλές γλώσσες και έχουν πολλές παραδόσεις
Η ταυτότητα γίνεται συνολική, όχι αποκλειστική.
5.3 Η ελληνιστική οικουμένη ως ενιαίο πεδίο νοήματος
Από τον Νείλο μέχρι τον Ινδό, ο άνθρωπος του ελληνιστικού κόσμου:
-
σκέφτεται με λογική
-
επικοινωνεί με κοινή γλώσσα
-
ζει σε πόλεις με κοινή διοικητική μορφή
-
ταξιδεύει χωρίς πολιτισμικό σοκ
-
μελετά στην ίδια φιλοσοφική παράδοση
Αυτή η τεράστια ομοιογένεια δεν υπήρξε ποτέ πριν.
6. Ο Αλέξανδρος ως μυθοϊστορικός γεννάρχης: ανθρωπολογική ερμηνεία
Όπως ο Περσεύς ίδρυσε τα Μυκηναϊκά γένη,
όπως ο Ηρακλής ίδρυσε ηρωικές γενιές,
ο Αλέξανδρος ιδρύει:
ΤΟ ΓΕΝΟΣ ΤΩΝ ΟΙΚΟΥΜΕΝΙΚΩΝ ΑΝΘΡΩΠΩΝ.
Αλλά τι σημαίνει αυτό ανθρωπολογικά;
6.1 Δεν γεννά βιολογικά – γεννά πολιτισμικά
Ο Αλέξανδρος είναι γεννάρχης επειδή:
-
γεννά νέο τρόπο ζωής
-
γεννά νέα ταυτότητα
-
γεννά νέο μοντέλο συμβίωσης
-
γεννά νέο κοσμοείδωλο
Ο Homo Universalis δεν είναι παιδί του αίματος·
είναι παιδί της παιδείας.
6.2 Είναι γεννάρχης γιατί ιδρύει έναν «οίκο» χωρίς τοίχους
Ο «οίκος» του Αλεξάνδρου δεν έχει σύνορα.
Περιλαμβάνει:
-
Έλληνες
-
Αιγυπτίους
-
Σύρους
-
Πέρσες
-
Ινδούς
-
Εβραίους
-
Ανατολίτες και Ευρωπαίους
Ο καθένας μπορεί να είναι μέλος, αρκεί:
-
να συμμετέχει στην παιδεία
-
να κατανοεί την κοινή γλώσσα
-
να συναινεί στην κοινή νοοτροπία
Η φυλή δεν έχει σημασία.
Η παιδεία έχει τα πάντα.
6.3 Είναι γεννάρχης γιατί δημιουργεί νέο ψυχικό τύπο
Ο Homo Universalis είναι άνθρωπος:
-
ανοιχτός
-
δεκτικός
-
συνθετικός
-
λογικός
-
δημιουργικός
-
παγκόσμιος
Δεν είναι ένας «Έλληνας» που επεκτείνεται.
Είναι ένας παγκόσμιος Έλληνας, ένας Έλληνας + πανανθρώπινος.
Αυτός ο ψυχικός τύπος είναι δημιούργημα του Αλεξάνδρου.
7. Ιστορικά παραδείγματα που δείχνουν τον Αλέξανδρο ως γεννάρχη
7.1 Η Αλεξάνδρεια: η πρωτεύουσα του Homo Universalis
Εκεί:
-
Έλληνες δίδαξαν Αιγυπτίους
-
Εβραίοι μετέφρασαν τη Βίβλο στα ελληνικά
-
Ανατολίτες μορφώθηκαν στην ελληνική φιλοσοφία
-
Έγιναν οι πρώτες συστηματικές επιστημονικές έρευνες
Είναι η πρώτη πραγματικά διεθνής πόλη της ιστορίας.
7.2 Οι ελληνιστικές μοναρχίες
Όπου βασίλεψαν οι διάδοχοί του:
-
οι ελίτ ήταν μικτές
-
ο πολιτισμός κοινός
-
η νοοτροπία ενιαία
Κανένας λαός δεν έμεινε έξω.
7.3 Η διάδοση της παιδείας
Η ελληνική παιδεία έγινε «σχολείο της οικουμένης».
Στην Αλεξάνδρεια, στην Πέργαμο, στην Αντιόχεια, στη Σελεύκεια, στην Βακτρία.
Και αργότερα:
μέσα από τη Ρώμη και τον Χριστιανισμό, η ελληνιστική παιδεία έγινε παγκόσμια βάση.
8. Η σύγχρονη αξία του Αλεξάνδρου ως γεννάρχη Homo Universalis
8.1 Σε έναν κόσμο πολυπολιτισμικό
Η ανθρωπότητα αναγκάζεται ξανά να γίνει οικουμενική.
Αλλά η πολυπολιτισμικότητα είναι δύσκολη.
Ο Αλέξανδρος δείχνει πως μπορεί να γίνει δημιουργικά.
8.2 Σε έναν κόσμο τεχνολογικό αλλά χωρίς νόημα
Ο Homo Universalis δεν είναι τεχνολογικό προϊόν.
Είναι ψυχικό μοντέλο:
ανοιχτό, δημιουργικό, συνθετικό.
8.3 Σε έναν κόσμο που διχάζεται από ταυτότητες
Ο Αλέξανδρος δείχνει ότι η ταυτότητα δεν χρειάζεται να είναι στενή.
Μπορεί να είναι σφαιρική.
Επίλογος: Ο οικουμενικός άνθρωπος έχει γεννάρχη
Ο Περσεύς θεμελίωσε δυναστείες.
Ο Ηρακλής θεμελίωσε άθλους.
Ο Αλέξανδρος θεμελίωσε ανθρωπότητα.
Δεν υπάρχει σήμερα έννοια οικουμενικότητας που να μην περνά από:
-
την ελληνιστική παιδεία
-
τη διεθνή γλώσσα
-
το κοσμοπολίτικο πρότυπο
-
τη συμφιλίωση πολιτισμών
-
τη συμπερίληψη ταυτοτήτων
Όλα αυτά ξεκίνησαν από έναν άνθρωπο:
Τον Μέγα Αλέξανδρο — τον Γεννάρχη του Homo Universalis.
Δεν γέννησε γιο.
Γέννησε κόσμο.
Και αυτός ο κόσμος συνεχίζει.
Δίαβασε επίσης: Ο Αλέξανδρος και η Γέννηση του Οικουμενικού Ανθρώπου
Δες επίσης:
